joi, 21 februarie 2013

Despre corupţie

 Mi se îmbolnăveşte într-o noapte copilul, rău de tot. Febră de 41 de grade Celsius. Chem ambulanţa şi, pentru că întârzie, plecăm cu maşina unui prieten la spital. Aşteptăm la camera de gardă peste jumătate de ceas până când medicul, pensionabil, catadicseşte să coboare de la etaj, unde omul avea şi cameră de dormit pe timpul nopţii. Între timp, asistenta de la urgenţe vede că starea copilului se înrăutăţeşte şi intră în panică. Îi dă cu spirt pe piept şi mai apelează o dată telefonul, către medic. Este grav. Calm şi încet, medicul. Om bătrân. Mă întreabă dacă am perfuzor. „Aaa, nu aveţi?! Trebuie să cumpăraţi, că spitalu’ n-are”. Am să cumpăr. Ajungem la etaj, ni se dă un salon plin ochi cu copii care plâng şi mămici care vorbesc, amestecat, româna şi roma. Pătuţuri mici, pentru copii. Mămicilor li se asigură doar statul în poziţia şezut, pe scăunele. Cu copilul rămâne, evident, soţia, care a doua zi se plânge că i-au dispărut nişte hăinuţe. Spun asta personalului medical care mă trimite la poliţie. Nu mă duc. Mă duc, însă, la medic, să-l rog să găsească pentru soţie şi copil un alt salon, mai liniştit şi mai sigur. Mă ascultă răbdător şi mă priveşte într-un fel anume. Aşa este, uitasem de obişnuita „atenţie”. Numai că boala copilului mă prinsese fără bani în casă. Aşa că trebuie să găsesc soluţia salvatoare. Observ că unul dintre buzunarele medicului este mai umflat. Mă reped şi îi bag o singură bancnotă de 10.000 de lei vechi. Bancnota s-a amestecat cu altele. Nu trece mult şi soţiei i se pune la dispoziţie o rezervă pentru „anumiţi oameni”, cu pat mare şi radiator. A trebuit doar să dau ceva. În România toată lumea dă câte ceva, la poliţist, la doctor, la magistrat, la ghişeu, la Permise Auto etc. Aşa că, gândesc eu, în România lupta împotriva corupţiei este o glumă. Pentru că, se ştie, corupţia românească nu este un fenomen extirpabil, ci este un mod de viaţă. Marea corupţie există pentru că există corupţia mică, generalizată. Omul simplu cu sănătatea-n băţ ştie că trebuie să dea, medicul care-l poate rezolva (sau nu) ştie că trebuie să primească. Un consens care funcţionează de multă, de foarte multă vreme. Lupta împotriva corupţiei ar putea deveni adevărată dacă ea s-ar da în individ, nu la televizor între demagogi şi nici, o dată la patru ani, cu miză electorală, între aceeaşi demagogi. Şpaga la români nu ţine de istoria recentă. În spaţiul carpato-danubiano-pontic se dă şpagă de la cucerirea Daciei încoace. Ea este organică, are mâini, picioare şi creier, pentru că se confundă cu individul, este parte din viaţa lui. Ne înfuriem atunci când vorbim de medicii care primesc bani sau alte bunuri necuvenite, ne revoltăm când aflăm din presă că un oficial a fost prins în flagrant în timp ce primea mită, suntem neiertători cu cei care, deşi au salariu fix de bugetar, îşi ridică în timp record vilă la munte şi se plimbă cu maşini de invidiat. Tot noi, însă, mergem cu peşcheşul la doctor, mituim poliţistul când ne prinde „pe bec” în trafic, îi plasăm ceva bugetarului care trebuie să ne rezolve mai repede aprobarea unei cereri şi tot aşa.
Mă-ntorc la medicul căruia a trebuit să-i îndes o bancnotă în buzunar ca să motivez lunga introducere a materialului de faţă: după întâmplare, mi-am dat seama că soţia şi copilul fuseseră introduşi strategic în salonul acela supraaglomerat. Doctorul ştia că o să-l căutăm a doua zi. Românul recurge la asemenea strategii cu inventivitate şi succes fără scrupule, pentru că ele (strategiile) ţin de fondul comun al lucrurilor în cazul nostru. Aşa se face. Marea corupţie are cauze în lipsa gradul nostru redus de civilizaţie. Lupta împotriva acestui flagel ar trebui să se dea în fiecare din noi şi, dacă acest lucru ar deveni, prin absurd, o realitate generală cândva, într-o zi am putea fi respectaţi „pe bune” de marile culturi. Într-o zi…
(Publicat la 3 octombrie 2008 în Gazeta de Olt)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu