Au ieşit în stradă, zgândăriţi de promisiunile fără
acoperire ale politicienilor. Au emis pretenţii salariale şi cei cu
venituri mici, şi cei cu lefuri mai răsărite, şi cei care trăiesc numai
din salariu, şi cei care îşi rotunjesc binişor venitul oficial cu bani
din meditaţii. Dascălii vor un trai mai demn luând demnitatea drept un
bun material. Despre calitatea educaţiei din România nu mai vorbeşte
însă nimeni nimic, decât, poate, electoral, dar şi aşa foarte rar.
Politicienii se feresc să pună pe tapet astfel de probleme sensibile
care ar putea inflama orgolii profesionale imprevizibile sau de-a
dreptul păguboase pentru ei la urne. Este mai uşor şi mult mai
profitabil în România de astăzi să ceri voturi aruncând în dreapta şi-n
stânga promisiuni decât să atragi atenţia populaţiei prin dezbateri
publice asupra unei asemenea teme serioase şi necesare. Este cert că
dascălii nu trăiesc în lux şi că ar merita mai mult, că munca lor este
una de o importanţă covârşitoare pentru prezentul şi pentru viitorul
ţării. Pe de altă parte însă, revendicările de ordin salarial pe fondul
unei calităţi precare a actului educaţional sunt nedrepte, dacă nu chiar
aberante. Într-o societate normală mărfurile sau serviciile au preţul
calităţii lor. În România anului 2008 acest echilibru funcţionează cu
mari şi dese sincope pe piaţa muncii, cu precădere în domeniile
bugetare. Este şi cazul educaţiei, în care se investeşte, când se
investeşte, haotic, în funcţie de tot felul de interese (politice,
economice, etc). Ca în multe alte domenii bugetare, şi aici valorile
sunt bulversate, nu există criterii sau, dacă există, sunt încălcate.
Persoane fără calităţi manageriale ajung să conducă şcoli, concursurile
pentru ocuparea posturilor sunt promovate de anumiţi oameni pe criterii
din care cel valoric lipseşte de cele mai multe ori, relaţia
elev-profesor este lipsită mai mereu de componenta pedagogică, relaţia
profesor-familie se sprijină cel mai adesea pe existenţa fadelor şedinţe
cu părinţii şi pe necesitatea aberantă a fondului clasei ş.a.m.d. Dacă
la toate acestea mai adăugăm câteva „condimente”, precum tradiţionala
şpagă ce se îngroaşă pe măsură ce urcăm etajele către mediul
universitar, lipsurile profesionale resimţite acut la mulţi dintre
oamenii „aciuaţi” în sistemul educaţional, centralismul care ţine încă
strâns chingile sistemului în dauna mult mediatizatei descentralizări ce
ar rezolva multe dintre problemele învăţământului românesc şi
birocraţia unui minister care ascunde multe nepotisme, avem tabloul
complet a ceea ce se întâmplă azi cu educaţia. Avem de-a face cu un
sistem aflat la dispoziţia tuturor, inclusiv a politicienilor care, deşi
au funcţii în administraţia publică sau calităţi importante prin
parlament sau guvern, ei ajung să predea şi studenţilor la diverse
facultăţi după ce şi-au definitivat studiile universitare sau
postuniversitare în instituţii în care diploma se ia şi altcumva decât
pe merit. Legislaţia este, şi ea, nestatornică în acest domeniu de la un
mandat politic la altul, se schimbă mereu câte ceva, însă obiceiul
acordării sumplimentelor financiare, precum salariile de merit sau
distincţiile „Gheorghe Lazăr”, pe criterii „selective” nu se schimbă, în
paguba multor profesionişti de care nu-şi aduce nimeni aminte.
Emblematic pentru învăţământul românesc de astăzi mi se pare felul în
care o profesoară a ajuns în fruntea unei şcoli unde se află şi astăzi.
Femeia s-a prezentat la concurs, s-a aşezat în faţa calculatorului pe al
cărui ecran erau deja afişate răspunsurile la una dintre probe şi,
uitând că în privinţa ei totul era aranjat, s-a dat de gol. „Nu vă
supăraţi, la mine pe monitor scrie ceva, or fi răspunsurile!”, s-a mirat
ea cu voce tare către reprezentantul comisiei de concurs care ştia că
persoana în cauză trebuia să ajungă, cum-necum, director de şcoală.
„Doamnă, s-ar putea să fie vorba de răspunsuri-capcană“, a încercat
acesta să dreagă busuiocul. Ceilalţi participanţi au înţeles lesne
despre ce era vorba: pe femeie a luat-o gura pe dinainte. Episodul a
făcut repede înconjurul mediului didactic. Persoana în discuţie este şi
acum şefă de şcoală, o şcoală din mediul rural.
Ori de câte ori
s-au schimbat miniştri educaţia de la noi a luat-o de la început. Ea nu a
avut o continuitate. Aşa se va întâmpla şi acum, când portofoliul
ministerului îi revine unei femei care a mai ocupat această funcţie. Ea
nu este de acord cu multe lucruri ale predecesorilor săi. O va lua,
evident, de la capăt. Vom avea din nou educaţie de-a buşilea, pe brânci
şi...se sfârşeşte mandatul. Alt ministru, alt început.
(Publicat la 23 decembrie 2008 în Gazeta de Olt)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu